Krävande gäster och besvärliga situationer
– Utbildning i konflikthantering för Hotell-, Restaurang- och Barpersonal
Sedan år 2000 har Henrik Mattsson jobbat med STAD-projektet och Ansvarsfull alkoholservering. Passet, som är mycket uppskattat, kallar vi ”krävande gäster och besvärliga situationer”. Det som började med en och en halv timmes föreläsning och gestaltande av tänkbara konfliktsituationer vid överservering, har idag blivit en av kursens riktiga höjdpunkter på hela tre timmar. Då efterfrågan blivit så stor har vi under de senaste åren tagit in och tränat upp flera föreläsare till. Samtliga föreläsare får genomgående mycket höga omdömen vid utvärderingarna. Av alla kommuner som arrangerar den här utbildningen i Sverige har det stora flertalet valt att återkommande anlita oss för konflikthanteringen. Situationerna som spelas upp och avhandlas är mycket verklighetstrogna och deltagarna är själva aktiva genom hela passet. I tillägg innehåller passet flera andra praktiska moment och föreläsningsavsnitt som skapar insikt och konkreta verktyg för att hantera konflikter på ett proffsigt och effektivt sätt. Utbildningen går ut på att lära sig tillämpa alkohollagen i praktiken.
Ur programmet:
- Att förebygga ”onödiga” konflikter.
- Viktigt att tänka på när man ska avvisa påverkade gäster.
- Kränkta människor samarbetar inte.
- Varje ny situation kräver ny uppmärksamhet.
- Konkreta verktyg för att upprätta effektiv tvåvägskommunikation.
- Att veta vad lagen säger är en sak, att praktiskt tillämpa den en annan.
- Utveckla din konflikthanteringsrepertoar.
- Att vända dina problem till dina styrkor.
- Att vara förberedd.
- Att lyssna är en konst, att tala ett behov.
- ”En flisa i ögat skymmer ofta hela sikten”
- Identifiera vinsterna med alkohollagen.
- Att hantera personangrepp och härskartekniker
- Konflikters dynamik och påverkansfaktorer
- Att neka och avvisa effektivt och säkert
Vänligen kontakta oss för fullständigt program, beskrivning av upplägg samt prisbild.
Ett axplock av kommentarer från några utvärderingar:
”Helt suveränt, har lärt mig otroligt mycket – Tack!”
”Deltagarna var mycket nöjda! Flera kommentarer gick ut på att det var den bästa föreläsning de någonsin varit på!”
”Helt suverän! Fick med mig massor.”
”Väldigt bra! Lätt att ta till sig och kul upplägg.”
”Extremt bra och intressant. Ger verktyg och tankar att kunna jobba i bättre miljö på sitt jobb med bara enkla medel”
”Hade gärna haft ett längre pass om konflikthantering p.g.a. det är lärorikt, viktigt och oerhört intressant.”
”Mycket bra föreläsare. Engagerad och mycket bra exempel från verkligheten”
”Lysande! Den här utbildningen borde alla gå som jobbar på krogen.”
”Proffs! Har gått många kurser med konflikthantering och detta var den absolut bästa.”
”Helt fantastiskt föredrag. Hade det verkligen roligt och fick lära mig hur mycket som helst.”
När ni bokar oss för denna utbildning är det Henrik, Daniel eller Lisa som kommer. De kör alla samma program och upplägg, så innehållet blir det samma, men givetvis har de alla sina olika stilar och sätter således sin egen personliga prägel på passet.
Fakta om projektet:
Efter den lyckosamma utvärderingen av STAD-projektet fick Statens folkhälsoinstitut i uppdrag av regeringen att intensifiera spridningen av metodpaketet ”Ansvarsfull alkoholservering” till Sveriges kommuner. Det övergripande målet är att minska antalet våldsbrott på och i anslutning till krogen. Utvärderingar visar att metoden fungerar lika bra i stora som små kommuner. Målet uppnås genom att krogpersonalen görs uppmärksam på att de inte skall servera alkohol till märkbart berusade eller underåriga gäster.